• Menü
    Stay
Schnellsuche

UNBOUND: PERFORMANCE AS RUPTURE

The Julia Stoschek Foundation presents an extensive group exhibition featuring 37 artists that trace the intersection of performance and video from the late 1960s to today.

“Unbound: Performance as Rupture” examines how different generations of artists have called upon the body in relation to the camera to refuse oppressive ideologies, disrupt historical narratives, and unsettle concepts of identity. Setting works from the Julia Stoschek Collection in dialogue with loans, the exhibition traces various intersections of performance and video art from the late 1960s to today, focusing on how they create specific forms of rupture, fracture, and pause.

Artists: Panteha Abareshi, Eleanor Antin, Salim Bayri, Nao Bustamante, Matt Calderwood, peter campus, Patty Chang, Julien Creuzet, Vaginal Davis, Ufuoma Essi, VALIE EXPORT, Cao Guimarães, Shuruq Harb, Sanja Iveković, Ulysses Jenkins, Joan Jonas, Stanya Kahn, Verena Kyselka, Tarek Lakhrissi, Klara Lidén, mandla & Graham Clayton-Chance, Lutz Mommartz, Senga Nengudi, Mame-Diarra Niang, Lydia Ourahmane, Christelle Oyiri, P. Staff, Manfred Pernice, Sondra Perry, Howardena Pindell, Pope.L, Pipilotti Rist, Katharina Sieverding, Akeem Smith, Gwenn Thomas

Curator: Lisa Long
Assistant Curator: Line Ajan
Die Julia Stoschek Foundation präsentiert eine Gruppenausstellung mit 37 Künstler*innen, deren Arbeiten aus den 1960er-Jahren bis in die Gegenwart die Schnittstellen von Performance und Video untersuchen.

„Unbound: Performance as Rupture“ widmet sich der Frage, wie sich Künstler*innen zu unterschiedlichen Zeiten mit dem Körper in Bezug auf die Kamera auseinandergesetzt und dabei Ideologien der Unterdrückung zurückgewiesen, historische Narrative durchbrochen oder Vorstellungen von Identität erschüttert haben. Die Ausstellung, die Arbeiten aus der Julia Stoschek Collection mit Leihgaben in Dialog bringt, zeichnet verschiedene Schnittstellen von Performance und Videokunst seit den 1960er-Jahren und bis in die Gegenwart nach und legt dabei ein besonderes Augenmerk auf Formen des Risses, des Bruchs und der Pause. MEHR

Künstler*innen: Panteha Abareshi, Eleanor Antin, Salim Bayri, Nao Bustamante, Matt Calderwood, peter campus, Patty Chang, Julien Creuzet, Vaginal Davis, Ufuoma Essi, VALIE EXPORT, Cao Guimarães, Shuruq Harb, Sanja Iveković, Ulysses Jenkins, Joan Jonas, Stanya Kahn, Verena Kyselka, Tarek Lakhrissi, Klara Lidén, mandla & Graham Clayton-Chance, Lutz Mommartz, Senga Nengudi, Mame-Diarra Niang, Lydia Ourahmane, Christelle Oyiri, P. Staff, Manfred Pernice, Sondra Perry, Howardena Pindell, Pope.L, Pipilotti Rist, Katharina Sieverding, Akeem Smith, Gwenn Thomas

Kuratorin: Lisa Long
Assistenzkuratorin: Line Ajan








Neue Kunst Ausstellungen
Pfingstfest 2024 Das
Rita Nitsch und der Verein zur Förderung des Orgien Mysterien...
BEYOND BECKMANN.
Die Schüler:innen aus Max Beckmanns Meisterklasse (1925-1933...
Arno Lustiger. Über/
Am 7. Mai wäre Arno Lustiger (7. Mai 1924 in Będzin - 15. Mai...
Meistgelesen in Ausstellungen
Gemal­ter Mythos Kanada
Jetzt schon in die Ferne schweifen: Die Schirn präsentiert im...
3hd 2021: Power Play
Westlichen Konventionen und Konstruktionen liegen...
American Pop Art 2011 - in der
Am 21.10.2011 ist es soweit: Die Kunsthandlung & Galerie...
  • Pipilotti Rist, (Entlastungen) Pipilottis Fehler, 1988, Video, 11′10″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Electronic Arts Intermix, New York.
    Pipilotti Rist, (Entlastungen) Pipilottis Fehler, 1988, Video, 11′10″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Electronic Arts Intermix, New York.
    Julia Stoschek Foundation
  • Julien Creuzet, Sonjé Yo ? Rappelle-toi d’eux ? En Créole, propose un au-delà aux blessure toujours actuelles de l’histoire coloniale. Non pour les oublier mais pour pallier les manques dont elles sont porteuses, 2023, 4K-Videoanimation,13′30″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and High Art.
    Julien Creuzet, Sonjé Yo ? Rappelle-toi d’eux ? En Créole, propose un au-delà aux blessure toujours actuelles de l’histoire coloniale. Non pour les oublier mais pour pallier les manques dont elles sont porteuses, 2023, 4K-Videoanimation,13′30″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and High Art.
    Julia Stoschek Foundation
  • Peter Campus, Three Transitions, 1973, Video, 4′53″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Cristin Tierney, New York.
    Peter Campus, Three Transitions, 1973, Video, 4′53″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Cristin Tierney, New York.
    Julia Stoschek Foundation
  • VALIE EXPORT, Körperkonfiguration, 1982, Fotografie; Silbergelatineprint, 119,5 × 180 cm. © VG Bild-Kunst, Bonn 2023. Courtesy of the artist and Charim Galerie, Wien.
    VALIE EXPORT, Körperkonfiguration, 1982, Fotografie; Silbergelatineprint, 119,5 × 180 cm. © VG Bild-Kunst, Bonn 2023. Courtesy of the artist and Charim Galerie, Wien.
    Julia Stoschek Foundation
  • Vaginal Davis, The White to be Angry, 1999, Video, 19′22″, S/W, Ton. Videostill. Courtesy the artist and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.
    Vaginal Davis, The White to be Angry, 1999, Video, 19′22″, S/W, Ton. Videostill. Courtesy the artist and Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin.
    Julia Stoschek Foundation
  • mandla & Graham Clayton-Chance, as british as a watermelon, 2019, HD Video, 28′30″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artists.
    mandla & Graham Clayton-Chance, as british as a watermelon, 2019, HD Video, 28′30″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artists.
    Julia Stoschek Foundation
  • P. Staff, Pure Means, 2021, Zweikanal-HD-Video, 4′37″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Commonwealth and Council.
    P. Staff, Pure Means, 2021, Zweikanal-HD-Video, 4′37″, Farbe, Ton. Videostill. Courtesy of the artist and Commonwealth and Council.
    Julia Stoschek Foundation